6-Toplumsal Hizmet: Halk Günü-ODTÜ Değerlendirme Merkezi

tozturk2

Değerli Öğretim Üyeleri

Rektörlüğe adaylığımla birlikte, 25 Mayıs 2016 tarihinden itibaren sırası ile Özgeçmiş- Altyapı ve Örgütlenme,  Lisans Eğitimi-ODTÜ Giriş Sınavı,    Lisans Eğitimi-Disiplinlerarası Yandal Programları ve Tasarım Projeleri,    Lisansüstü Eğitim,   Araştırma-Doktorasonrası Araştırmacı Desteği konularındaki görüşlerimi yaklaşık birer hafta ara ile sizler ile paylaşma fırsatı buldum. Bu iletimde toplumsal hizmet konusundaki görüşlerimi sizlere paylaşarak ana konulardaki önerilerimi tamamlamış olacağım.

Toplumsal hizmet konusunda Üniversitemiz faaliyetleri geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır. Şüphesiz şimdiye kadar gerçekleştirdiğimiz bu faaliyetleri bundan böyle de sürdüreceğiz. Bu bağlamda belki eskiye oranla daha fazla önem vermemiz gereken bir alan da halk ile doğrudan ilişkilerimizdir. Üniversitemiz, öğrencilere bilimi sevdirme, yaz kampları ve benzeri alanlarda yoğun faaliyetler içinde olagelmiştir. Yine benzer şekilde, özellikle deprem ve benzeri afetlerde, toplumumuzun yaralarını sarmada camiamız her zaman öncü olmuştur.

Tüm bunlara karşılık, Çernobil kazası hariç, yaptığımız araştırmaları halkla paylaşma konusunda yeteri kadar çaba içerisinde olmadığımız da bir gerçektir. Özellikle yakın çevremiz, Ankara halkı, bu açıdan özel önem arz etmektedir. Ankara yereline yönelik yapacağımız projelere ve çalışmalara şüphesiz halkın ilgisi çok yüksek olacaktır. Bu çalışmaları önplana çıkartmalı ve gerçekleştirdiğimiz çalışmaları Ankara halkı ile paylaşmalıyız.

halkgunu

Ankara’ya yönelik çalışmaları, belki biz hocaların ve lisansüstü öğrencilerimizin kısmen katıldığı ancak ağırlıklı olarak lisans öğrencilerimizin yürüttüğü toplumsal sorumluluk projeleri olarak ele almamız daha uygun olacaktır. Burada sözü edilen çalışmalar, lisans eğitimi kapsamında yaygınlaştırılmasını hedeflediğimiz disiplinlerarası tasarım projeleri formatına özellikle uygundur. Lisans öğrencimizden oluşan disiplinlerarası ekiplerin mentor hocalarımızın yol göstericiliğinde gerçekleştirecekleri bu çalışmalar hem öğrencilerimiz hem de Ankara halkı açısından şüphesiz çok yararlı olacaktır.

Yapılacak bu çalışmaları senede bir kez düzenleyeceğimiz bir halk günü ile Ankaralılar ve medya ile paylaşmalıyız. Bir taraftan uygun formatta sergilenecek bu çalışmalar, diğer taraftan bilimsel ve sanatsal söyleşiler, bölüm/müze/laboratuvar gezileri halkın Üniversitemiz hakkında doğrudan bilgilendirilmesi açısından çok yararlı olacaktır. Yapılan çalışmaları tematik olarak düzenleyerek alışveriş merkezlerinde dönüşümlü olarak sergileyebilir, bu şekilde erişim imkanlarımızı daha da arttırabiliriz.

Ankara için düzenlemeyi planladığımız bu faaliyetlerin bir bölümünü il, il dolaşarak ülke geneline yaymamız faydalı olacaktır. Bir toplumsal hizmet faaliyeti olarak yapılacak bu çalışma, aynı zamanda nitelikli öğrencilerin Üniversitemize kazandırılması açısından da yararlı olacaktır. Bu kapsamda ortaokul öğrencilerine yönelik olarak gerçekleştiregeldiğimiz “Bilim Eğlencelidir” çalışmalarımızı artırarak sürdürmemizde şüphesiz yarar vardır.

Toplumsal hizmet olarak lise öğrencilerine yönelik çalışmalarımızda şimdiye kadarkilerden farklı bir yaklaşıma yönelmemiz ODTÜ olarak farkımızı ortaya koymak açısından önemlidir. Ziyaret ettiğimiz illerde lise öğrencilerine bu amaçla sınav verebilir, bu şekilde öğrencilerin yetenek ve eğilimlerinin ortaya çıkmasına yardımcı olabiliriz.

degerlendirme2

Burada planlanan yaklaşım, yardımcı olmanın daha da ötesindedir. Planlama, Eğitim Fakültemizin yönlendiriciliğinde Geliştirme Vakfı ve Mezunlar Derneği katılımları ile bir sınav merkezinin kurulması ve bu şekilde sınavların oluşturulacak profesyonel bir kadro tarafından hazırlanması ve gerçekleştirilmesi şeklindedir. Kurulması planlan ODTÜ Değerlendirme Merkezi’nin uzmanlık alanı Üniversite öncesi eğitim konularında klasik sınav yapmak ve değerlendirmektir(*). Bu sınavlar şimdilik temel bilimleri esas alacak ve uygulamaya matematik ve fizik konuları ile başlayacaktır. Takiben sınavlar diğer temel bilim konularını (ve ileride sosyal bilimleri de) da kapsayacak şekilde genişletilecektir. Şüphesiz alanın gerektirdiği durumlarda sınav formatının ille de klasik olması gerekmemektedir. Bu açıdan kurulacak merkezin halen Ankara’da vermekte olduğumuz İngilizce Yeterlik Sınavını ziyaret edilen illerde vererek işe başlaması, Mimarlık Fakülte’mizce 90 ‘lı yıllarda uygulanan ODTÜ-Tasarım sınavını da portföyüne eklemesi yararlı olacaktır.

ODTÜ değerlendirme sınavları ilk 4 yılı takiben yurtdışında da verilemeye başlanacak ve bu şekilde öğrenci değerlendirilmesine yönelik uluslararası düzeyde güvenilir bir sınav sistemi oluşturulacaktır.

Sevgi ve Saygılarımla

Tayfur Öztürk

nasilbirodtu

(*) Halen öğrenci değerlendirmesinde klasik usulde sınavı esas alan uygulamalar mevcuttur.


Tayfur Ozturk