3- Lisans Eğitimi-Disiplinlerarası Yandal Programları ve Tasarım Projeleri
Değerli Öğretim Üyeleri
12 Temmuzda yapılacak rektörlük seçimlerine ilişkin olarak 1) özgeçmiş-altyapı ve örgütlenmeye ilişkin görüşlerime 2) Lisans Eğitimimizin üniversite öncesi eğitime ilişkin yönlerine yan menüdeki bağlantılardan erişebilirsiniz. Bu iletimde lisans eğitimine ilişkin değerlendirmeyi sürdürmeyi ve takip eden haftalarda da lisansüstü eğitim, araştırma ve toplumsal hizmet konularındaki görüşlerimi sizlerle paylaşmak isterim.
Lisans eğitimine ilişkin yapmamız gereken önemli bir tespit, Üniversite olarak son derece güçlü disipliner bir eğitimimiz olduğudur. Yer yer bazı programlarımızda yenilenmeye muhtaç yönler olsa da, genelde iyi kurgulanmış lisans programlarımız öğrencilerimize sağlam disipliner bir eğitim vermektedir. Bu yapıyı -gerekli yenilenmeleri de yaparak- geliştirerek sürdürmemiz kanaatimce önemlidir.
Lisans eğitimimizde öğrencilerimizde ilk iki yılda yaşanan motivasyon kaybı büyük oranda üniversite öncesi eğitimden kaynaklanmaktadır. Bu konuda yapılması gereken iyileştirmelerin hemen gerçekleşmeyeceği, ancak zaman içerisinde sonuç alınabileceği bir gerçektir. Dolayısı ile mevcut durumda motivasyon kaybını en aza indirmek için nelerin yapabileceği irdelememiz gereken konular arasındadır. Tarafların (-öğrenciler dahil), ve konuda birikimli hocalarımızın katılımı ile kurulacak özel bir komisyonun konuyu incelemesi, yapılabilecekler konusunda, tavsiye kararları oluşturması şüphesiz çok yararlı olacaktır.
Lisans eğitiminde dikkat çekici, sevindirici bir husus, öğrencilerimizin yandal programlarına artan ilgisidir. Örneğin yaklaşık 50 yandal programlarımızda 2009 yılında 200 civarında öğrenci kayıtlı iken, bu sayı 2014 de 500’ün üzerindedir. Birinci ve ikinci sınıfa ders veren hocalarımızın da çok iyi bildiği gibi öğrencilerimiz için yandal programları ( ve çift anadal programları) önemli bir motivasyon kaynağıdır.
Yandal programlarımızın zenginleşmesinde özellikle aramıza yeni katılmış genç öğretim üyelerimizden katkı beklemekteyiz. Mevcut yandal programlarımızın büyük çoğunluğu disipliner/bölüm tabanlı yapıdadır. Genç öğretim üyelerimiz şüphesiz var olan yandal programlarının zenginleşmesine, yeni disipliner yandallar oluşturulmasına katkıda bulunabilirler. Ama, genç öğretim üyelerimizin yapabileceği en önemli katkı, yeni diplinlerarası yandal programlarının oluşturulmasıdır. Displinlerarası oluşumlarda en önemli zorluk, farklı disiplinlerden öğretim üyelerinin araştırma konularını paylaşmaları, birbirlerini tanımaları ve bu şekilde sürecin başlatılmasının mümkün kılınmasıdır. Mevcut durumda genç öğretim üyelerimizin çoğu AGEP programı nedeni ile birbirlerini tanımaktadır. Bu açıdan genç öğretim üyelerimizin ilgili disiplinlerdeki meslektaşları ile oluşturacakları displinlerarası yandal programları hem lisans programlarımızı zenginleştirecek hemde lisans öğrencilerimiz için yeni bir motivasyon kaynağı olacaktır.
Tasarım dersleri/projeleri özellikle bir kısım bölümlerimizde lisans programlarının önemli yapıtaşlarıdır. Tasarım, niteliği gereği disiplinlerarası bir aktivite olmasına rağmen halen bu çalışmaların büyük çoğunluğu bölüm bazlı aktivite olarak yürütülmektedir. Geçmişte tasarım derslerinin/projelerinin bölümler arası olarak yürütülmesi konusunda gayretler olmuş ancak program uyumsuzluğu, ortak zaman bulamama, gibi nedenler ile kat edilen mesafe çok kısıtlı olmuştur. Bu açıdan geçtiğimiz dönem başında 7 Bölümden 12 mentorun katılımı ile yürütülen disiplinler arası tasarım stüdyosu başarılı bir uygulama sergilemiştir.
Yukarıda değinilen tasarım projelerinin yaygınlaşması bir takım düzenlemeleri de beraberinde gerektirmektedir. Örneğin dönem boyunca hafta bazında öngörülen bir zaman aralığının Üniversite genelinde disiplinler arası etkileşim için ayrılması, aktivitenin geçtiğimiz dönem örneğinde olduğu gibi yarım dönemlik bir aktivite yerine dönemlik, hatta tercihen birkaç dönem devam eden bir aktivite olarak tanımlanması, amaca yönelik olarak “additive” kredili yeni bir ders tanımının oluşturulması yapılması gereken teşvik edici düzenlemelerdir.
Kanaatimce yukarıda değinilen disiplinlerarası yandal programları ve yine disiplinlerarası tasarım projeleri zaten güçlü olan disipliner eğitimimize disiplinlerarası yeni boyutlar ekleyecek çok faydalı uygulamalar oluşturacaktır. Önümüzdeki dört yıllık evrede displinlerarası yandal programları ve yine disiplinlerarası tasarım projeleri lisans programlarımızda yapabileceğimiz yeniliklerin en önemlileridir.
Sevgi ve saygılarımla
Tayfur Öztürk