Türk Dili Derslerinde Yapılacak Sunumlar İle İlgili Genel Bilgiler
1. Öğrenci sunum konusunu ve tarihini önceden belirlemeli ve sunum listesine yazmalıdır. Sunum konusu ve tarihi öğretim elemanına bildirilmeden değiştirilmemelidir.
2. Sunumun başında öğrenci kendini tanıtmalı, anlatacağı konuyu niçin seçtiğini mutlaka belirtmelidir.
3. Öğrenci sunumun başlığını ve alt başlıklarını mutlaka belirtmelidir. Öğrenci sunumda görsel ve işitsel malzeme desteği kullanmıyorsa konu başlıklarını tahtaya yazmalıdır.
4. Sunum sonunda öğrenci mutlaka bir kapanış cümlesi söylemeli, sunuma hazırlık sürecinde kullandığı kaynakları belirtmeli (kaynakça gösterme kurallarına uygun olarak) ve varsa dinleyenlerin sorularını yanıtlamalıdır.
5. Öğrenci sunum tekniklerini ve sunum süresini (6-10 dk.) dikkate almalıdır.
Planlı Konuşma Hazırlamak
Konu belirlemek
Konunun çerçevesini/ sınırını belirlemek
Konuşmanın amacını belirlemek
Konuşma sırasında kullanılacak kaynakları belirlemek
Konuşma süresini ayarlamak
Konuşmanın giriş- gelişme-sonuç bölümlerini belirlemek
Giriş: Konuşmacının kendini tanıtması, konuşmanın amacı ve içeriği hakkında bilgi vermesi (Konuya doğrudan giriş yapılabileceği gibi soru sorma, hikâye anlatma, fotoğraf gösterme gibi yöntemler de uygulanabilir.)
Gelişme: Konunun detaylı şekilde anlatılması, konuyu destekleyecek malzemelere yer verilmesi (fıkra, hikâye, şiir, alıntı vb. )
Sonuç: Yorum, öneri, dilek ya da öğüt yoluyla konuşmanın sonlandırılması
Teşekkür ve soru-cevap bölümü
Konuşmacının Konuşma Sırasında Uyması Gereken Kurallar:
Etkili bir giriş ve sonuç cümlesi söylemek
İstekli, doğal ve öz güvenli olmak
Akıcı konuşma/ tekdüzelikten kaçış
Dil bilgisi kurallarına uygun cümleler kurmak
İngilizce kelimeler kullanmamaya özen göstermek (Türkçe dersi sunumları için)
Ses tonunu ayarlama/ İşitilebilir bir ses kullanma
Beden dilini etkili kullanma
Vurgu, tonlama ve diksiyona dikkat etme
Görsel/ işitsel malzemelerden yararlanma
Dinleyicilerle iyi iletişim kurma
Sorulara cevap verebilme