Fırlatma Rampalarında Kalkış Sırasında Su Püskürtmesi Neden Yapılır?

Uzay Mekiğinin ilk fırlatılışında, önemli ölçüde ateşleme aşırı basıncı (IOP) meydana gelmiş ve bu durum termal karolara zarar vermiştir. Bu sepeble, IOP seviyelerini düşürmek için su püskürtme yöntemi kullanılmıştır. Bu sistemin etkisi görsel 1’de daha iyi görünebilir. [1,2]

Görsel 1 Sü püskürtme sistemi ve basınç dalgalarının hareketi [2]

Kullanılmaya başlanan su püskürtme sistemi Uzay Mekiğinin IOP değerini beş kat azaltarak büyük bir etki yaratmıştır (Görsel 2). Birçok fırlatma aracı da akustik ortamı azaltmak için bu yöntemi kullanır ve ayrıca roketin sıcak egzozundan kaynaklanan yüksek ısıya karşı rampadaki ekipmanı koruma avantajı da sunar.Süpersonik akışla su püskürtme etkileşimi, yoğunlaşma, buharlaşma, difüzyon ve dağılma süreçlerini içerdiği için karmaşık bir fenomendir.[1,2]

Görsel 2 Su püskürtme, ilk (soldaki) ve ikinci (sağdaki) Uzay Mekiği fırlatılışları arasında Mekiğin IOP değerini beş kat azalttı. [2]

KAYNAKLAR

  1. Bruce T. Vu, Nili Bachchan, Oshin Peroomian, and Vedat Akdag, “Multiphase Modeling of Water Injection on Flame Deflector,” 21st AIAA Computational Fluid Dynamics Conference, San Diego, CA, June 24–27, 2013..
  2. Edberg, D., and Costa, W., Design of Rockets and Space Launch Vehicles, 2nd ed., AIAA Education Series, American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc., Reston, Virginia, 2022.
This entry was posted in Literatür and tagged . Bookmark the permalink.