TANGRAM

Bir kareden belli bir düzene göre kesilen ve yedi parçadan oluşan eski bir çin bulmacasıdır.
Tangram, taş, kemik, plastik veya tahtadan yapılmış olan geometrik biçimlerdeki yedi adet parçayı bir araya getirerek çeşitli formlar oluşturma esasına dayalı yaratıcı bir zeka oyunudur. Hedeflenen form, geometrik bir şekil, hareket halindeki bir insan figürü, hayvan figürü, alfabedeki bir harf ya da benzeri bir şey olabilir. Hedef olarak belirlenen formu oluşturabilmek için, yedi parçanın tamamını kullanmak gerekir. Bu parçalar, farklı büyüklüklerdeki beş adet üçgen, bir adet kare ve bir adet paralelkenardır. Bu yedi parçanın Güneş, Ay, Mars, Jüpiter, Satürn, Merkür ve Venüs’ü temsil ettiği söylenmektedir.

Tangram oyunu; çokgenleri tanıtmak, oyunlaştırarak sevdirmek amacıyla geliştirilmiştir.
Tangram kullanımı ile öğrencilerin çokgenleri ve çokgenler arasındaki bağıntıları tanıması, bu bağıntılardan yararlanarak yeni çokgenler oluşturabilmesi sağlanır. Öğrencilerden; kare şeklinde verilen tangramın yedi parçasının birbirinden ayrılması ve bu parçaların her birinin adlandırılması ve bu parçaların hepsinin kullanılarak kare, dikdörtgen, yamuk, paralelkenar ve üçgen elde edilmesi istenir.

Bu oyun sırasında öğrenciler dönme, öteleme ve yansıma hareketlerini kullanırlar. Bu yüzden tangram, dönüşüm geometrisinin kavratılmasında da kullanılabilir. Ayrıca öğrencilerin; tümdengelim ve tümevarım yeteneklerini geliştirip olgun bir analitik düşünme yapısına sahip olmasını sağlar.

Tangram kullanılarak oluşturulan şekillere örnek: